Surdegsknäcke med lin- och sesamfrön

Igår var det min allra första dag här på Tegelbacken och eftersom mina surdegar, bokstavligen, var i upplösningstillstånd bestämde jag mig för att baka knäckebröd. Degen hade jag gjort kvällen innan så den fick jäsa över natten.
Jag brukar baka dem på vetemjöl men råg blir också bra, testa gärna!

Recept för 8-10 stora rundlar

Ca 1 dl surdeg
2,5 dl ljummet vatten
1 tsk salt
1 dl vetekli
1 dl linfrön
ca 8 dl vetemjöl + ytterligare några dl till utbakningen

Vatten i sprayflaska
1 dl sesamfrön + 1 dl linfrön till garnering

1 Blanda surdeg, salt och det ljumna vattnet i en köksmaskin.
2 Blanda sedan i vetekli, linfrön och mjölet, några dl åt gången.
3 Låt maskinen arbeta degen några minuter. När degen släpper kanterna är den färdig för att jäsa. Den får gärna vara lite klibbig men inte kletig.
4 Strö lite mjöl över degen och lägg en bakhandduk över skålen, nu får degen jäsa 8-12 timmar.
5 När degen jäst klart bör den ha vuxit till nästan dubbel storlek och kännas smidig när man knådar den. Knåda degen någon minut och dela sedan upp degen i 8-10 lika stora bitar.
6. Kavla ut bitarna till rundlar så tunt du kan, och avsluta sedan med kruskavel. Det gör inget om det skulle bli lite hål i degen. Lyckas man inte kavla ut degen riktigt tunt finns det risk att knäckebrödet blir segt.
7. Spraya rundlarna rikligt med vatten och strö sedan över sesam- och linfröblandningen.
8. Baka i omgångar mitt i ugnen ca 8-10 min i 200 grader. Håll noga koll på tiden, det går väldigt fort att bränna de tunna knäckebröden.

Knäckebröden är allra godast när de svalnat, avnjut dem då, med ett tjockt lager smör!

2 kommentarer

Filed under Husets specialitéer, Surdeg

2 responses to “Surdegsknäcke med lin- och sesamfrön

  1. Pingback: Surdegs- & jästlimpa |

  2. Pingback: Surdegs- & jästlimpa | Det gröna skafferiet

Kommentera

