Hyllebärssaft

I september fylls skogarna med fläderbär, eller hyllebär som det heter här i Skåne. Jag begav mig ut för att plocka dessa bär idag och hittade ett bra bärställe när jag följt några djurstigar genom höga nässlor och vildhallonsnår. Mitt i plockandet hör jag en duns och ser ett stort vildsvin springa förbi 50 meter bort och då fick jag fart! En stor påse bärklasar hade jag i alla fall hunnit få med mig. Passa på att plocka och gör saft, men akta er för svin!

2 kilo hyllebär
4 syrliga äpplen
5 dl vatten
5 dl socker per liter avrunnen saft
1 tsk citronsyra

1. Skölj av bär och äpplen.
2. Dela äpplena i grova klyftor och klipp bort de grövsta stjälkarna på bärklasarna.
3. Koka upp bär, äpplen och vatten och låt koka försiktigt i ca 20 minuter så att bären spricker och saften kommer ut.
4. Sila av saften ett par timmar.
5. Koka upp saften på nytt och häll i socker och citronsyra.
6. Häll på rena, varma flaskor eller burkar och kyl eller frys.


Vilda hyllebär & trädgårdens äpplen blir saft!

3 kommentarer

Filed under Drycker, Sylta & Safta, Vild mat

3 responses to “Hyllebärssaft

  1. Anki

    Vad kul att du gjort Hyllebärssaft, det fick jag som barn med varmt vatten när jag var förkyld

  2. Pingback: Farmors förkylningskur |

Kommentera

