Knappkakor

Dessa fina kakor är perfekta till kalas eller under ruggiga höstdagar med en god kopp te! Eftersom jag älskar Skottland använder jag ett shortbreadrecept till min deg men en vanlig mördeg går lika bra att använda. Traditionsenligt görs shortbreads med en del socker, två delar smör och tre delar mjöl men jag hittade detta fina receptet på bloggen forty-sixth at grace :

360 g vetemjöl
20 g majsstärkelse
300 g smör
160 g florsocker

1. Blanda mjöl och majsstärkelse i en skål.
2. Vispa smör och florsocker pösigt med en elvisp och blanda sedan i mjöl- och majsstärkelseblandningen, lite i taget.
3. När degen känns smidigt och släpper kanterna är den färdig att tas upp på ett mjölat bakbord.
4. Dela degen i tre delar och färga vardera del med hushållsfärg.
5. Rulla degarna till cylindrar med 5 cm i diameter. Slå in i plast och låt vila i kylskåpet en timme.
6. Sätt ugnen på 200 grader.
7. Skär degcylindrarna i 3-4 mm slantar och lägg på en bakplåtspappersklädd plåt.
8. Eftersom kakorna består av så mycket smör flyter de gärna ut en del. Därför brukar jag grädda kakorna 5 min och sedan ta ut dem och göra knappformerna. Tryck försiktigt med en rund kakform ( 4-5 cm i diameter) inuti kakorna och gör sedan fyra hål i mitten med ett spetsigt verktyg. Grädda sedan vidare kakorna i 5-10 min.

Lämna en kommentar

Filed under Bakning

Kommentera

