Levain

Ett av mina favoritbröd är levain med sin hårda skorpa, sega insida och lätta syra från surdegen. Brödet tar nästan ett dygn att göra så börja i tid!

Kväll, dag 1
1. Blanda 1 dl surdegsgrund med 2,5 dl ljummet vatten och 3 dl vetemjöl i en bunke.
2. Lägg en bakhandduk över bunken när smeten är klumpfri och låt den vila över natten på en varm plats.

Morgon, dag 2
3. Ta fram fördegen från gårdagen och blanda i 3 dl ljummet vatten och 12-14 dl vetemjöl. Arbeta degen med elvisp i minst 5 minuter. Blanda sedan i 1 matsked salt och arbeta degen ytterligare några minuter.
4. Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den tills den känns smidig.
5. Smörj en stor plastlåda med smör eller olja och lägg sedan i degen.
6. Degen ska nu jäsa i 6 timmar, eller till dubbel storlek. 1-2 gånger per timme ska degen vikas under jäsningen. Vik då degen först från höger till vänster och sedan uppifrån och ner.
7. Värm ugnen till 250 grader och sätt samtidigt in två plåtar. När degen jäst färdigt ska du försiktigt dra ut den till en rektangel på ca 20×40 cm, vik brödet på mitten så måttet istället blir 10×40.
8. Blöta händerna med kallt vatten och gnid in brödet så att ytan blir kletig. Strö sedan på en blandning av vallmo- och sesamfrö. Ta tag i ändarna på brödet och vrid runt dem på vars ett håll  som om du tvinnar det.
9. Flytta sedan över brödet till den varma plåten och sätt in den i mitten av ugnen. Häll samtidigt på vatten på den nedre plåten.
10. Sänk värmen till 180 grader efter 10-15 min och baka sedan i ytterligare ca 30 min. Häll gärna på mer vatten 1-2 gånger under bakningstiden.
11. När brödet bakats klart får det svalna på galler utan bakduk så skorpan förblir hård och knaprig.

Mitt bröd blev lite tungt så nästa gång ska jag vara mer noga med att vika brödet (jag började inte vika förrän efter tre timmars jäsning). Jag ska dessutom ha brödet inne 10-15 minuter längre, jag tog ut det redan efter 30 min men det hade behövt en stund till!

Lämna en kommentar

Filed under Bakning, Surdeg

Kommentera

