Rabarbermarmelad med ingefära

Att morgonstund har guld i mund är något som jag verkligen kan hålla med om! Eftersom jag är tokig i långa frukostar och bruncher brukar jag starta mina dagar med att läsa mejl och göra upp arbetsplaner för jobbdagen ute på glasverandan här på Tegelbacken. Då kan frukostarna gärna dra ut på tiden eftersom jag kan vara produktiv samtidigt!

I eftermiddag ska jag skörda de sista rabarberna för detta året. Eftersom jag redan gjort rabarbermarmelad i sommar kommer jag att dela och frysa in denna skörden och sedan i vinter baka en rabarberpaj och längta efter sommar igen!

Har du rabarber kvar i trädgården och vill testa på rabarbetmarmelad så kommer här mitt recept.

1 kilo rabarber
1 dl vatten
4 dl syltsocker
1 msk färsk, riven ingefära

1. Dela rabarberna i bitar och blanda med syltsockret.
2. Koka upp vattnet och lägg i rabarber/sockerblandningen samt den rivna ingefäran. Låt koka på medeltemperatur  i ca 5-10 min.
3. När rabarberna blivit mjuka häll marmeladen på varma, rena burkar och skruva på locken.

Marmeladen är jättegod till scones och på rostade mackor. Strö gärna över lite kanel på mackan också!

1 kommentar

Filed under Konservering, Sylta & Safta

One response to “Rabarbermarmelad med ingefära

  1. Pingback: Engelska scones |

Kommentera

