Den stora äppelresan


Idag har jag varit ute på en riktig matresa! På musteriet i Sövde stannade jag till för att handla äppelmust som jag tänkt göra glögg på om någon månad när det börjar närma sig julstök och adventsmys. Flaskorna med must, cider, glögg och druvjuice stod staplade i backar från Sege bryggeri, samma bryggeri som min morfar en gång i tiden jobbade på som bryggare. På backarna stod det, lustigt nog, ”bedste fars dricka” -alltså det danska ordet för just morfar!


Färden gick sedan vidare till ett av traktens plantskolor där jag köpte med mig ett Gravensteiner äppelträd som jag tänkte plantera i buxbomsrundeln i örtagården. Så om några år kommer jag att kunna göra världens godaste äppelkakor på egna favoritäpplen! En pepparrotsplanta stod i vägen där jag skulle gräva och eftersom jag tänkte lägga in rödbetor imorgon så har jag nu en perfekt bit pepparrot till inläggningen.

Sista stoppet var hos torghandlaren där ägg, ljung och traktens majskolvar införskaffades, dessutom bjöd försäljaren på en bunt stora, fina Aromaäpplen som tacksamt togs emot! Underbara äppeltider på Österlen!


För 80 år sedan planterade någon ett äppelträd på Tegelbacken och förhoppningsvis kommer det fortfarande om 80 år växa äpplen här på ytterligare ett träd!

Lämna en kommentar

Filed under Tillbakablickar, Trädgård

Kommentera

