Inlagda rödbetor

Nu är det säsong för alla våra rotfrukter. ICA hyllar knölarna genom att göra en Rotfruktilator-app men jag passar på att lägga in dem för att få ta vara på dem desto längre!

2 kg rödbetor
Pepparrot

Lag
1 l vatten
4 grader ättika
5 dl socker
1 msk kryddnejlikor
1 tsk atamon

Tvätta och ansa rödbetorna och koka de sedan i 20 min med skalet på.
När rödbetorna kokat klart kan de få svalna en stund, skala sedan av skalet med händerna.
Skiva rödbetorna med hjälp av en mandolin och lägg i rena burkar. Varva rödbetorna med pepparrotsbitar.
Gör lagen genom att koka upp vatten, ättika, socker och kryddnejlikor. Ta kastrullen från värmen när blandningen kokat upp och rör i atamonen. Häll den varma lagen över rödbetorna. Förvara burkarna svalt.

Pepparrot är ett riktigt ogräs! Den jag använde i inläggningen grävde jag upp i trädgården i helgen. Den stod i vägen när jag  skulle plantera ett träd och fick då bli mat istället. Inlagda rödbetor är också billiga att köpa färdiga i affären, men jag tycker att det är både enkelt och kul att göra inläggningen. Det går dessutom fort att göra och jag tycker att man får ett mervärde när man får använda närodlade (eller egenodlade) råvaror och använda sig av traditionella, gamla recept. Testa!

Lämna en kommentar

Filed under Konservering

Kommentera

