Fruktkräm


Jag vill gå med dig på plommenad,
plocka plommon, vara barn och glad,
plommonera, känna all natur,
som mitt yrkes frukter kommit ur.
Vad är kärnan, vad är sann kultur?
Plocka plommon, inte vara sur!
Plommonera, vara barn och glad!
Jag vill gå med dig på plommonad…

Den här dikten av Bo Setterlund står skriven på fadderbrevet jag fick när jag blev fadder till trollungen Thilde. Igår kom hon och hennes mamma Emmily på besök för att lämna familjens hund, Ludde, som jag ska passa under veckan.

Till lunch ville jag bjuda på något som vi alla kunde äta och tycka om. Så jag bakade engelska scones, bryggde trädgårdens egna te och kokade ihop en plommonkräm. Varje år fryser jag in massor av plommon för jag tycker att det är så vansinnigt gott med plommonkräm och så lyxigt att få plommonera även mitt i vintern!

Plommonkräm
2 l plommon (eller valfri annan frukt)
1-2 dl socker
3 msk potatismjöl + lite vatten

1. Lägg plommonen i en kastrull och låt dem koka upp. Använder du färska plommon kan du hälla en liten skvätt vatten i botten så att det inte bränner fast innan frukten hunnit släppa ut vatten.
2. Blanda i socker efter smak och låt sjuda någon minut.
3. Blanda potatismjöl och vatten i ett glas och rör sedan ner i krämen. Fortsätt sjuda krämen någon minut tills den tjocknat och ta sedan från värmen.

Jag tycker att krämen är allra godast när den svalnat lite. Den är också supergod att äta kyld, då gärna med lite citronsaft på.

Lämna en kommentar

Filed under Konservering, Sylta & Safta

Kommentera

