Tegelbackens surdegsbullar

I detta receptet använder jag dubbel sats surdegsgrund eftersom jag har två surdegskulturer, en av vete och en av råg, och orkade helt enkelt inte baka två omgångar denna veckan. I vanliga fall häller man ut ca 1 dl av surdegsgrunden innan matning om den inte skulle användas en vecka men jag passar på att experimentera istället!

Kväll, dag 1
Fördeg
2 dl surdegsgrund (det går bra med 1 dl också)
2,5 dl ljummet vatten
3 dl vetemjöl

Morgon, dag 2
25 g jäst
2 dl ljummet vatten
10-12 dl mjöl
1 msk salt
2-3 dl  vetekli till utbakning

Kväll, dag 1
1. Rör ut surdegsgrunden i det ljumna vattnet och rör sedan också ner mjölet.
2. Täck med plastfolie och ställ på en varm plats, t.ex. över kylskåpet.

Morgon, dag 2
1. Smula jästen i en bunke och häll det ljumna vattnet över. Rör runt tills jästen löses upp helt.
2. Ta fram fördegen från kvällen innan och rör ner jästspadet.
3. Häll på mjölet, lite i taget och arbeta degen med elvisp eller köksmaskin. Häll sedan i saltet och arbeta degen ytterligare några minuter.
4. Lägg degen i en stor plastlåda med lock och låt degen jäsa i 4 timmar.
5. Mjöla bakbordet med vetekli och häll ut degen från plastlådan, den får gärna vara ganska kletig.
6. Dela degen i 12-15 delar och dra försiktigt ut degen och vik den sedan ett par gånger istället för att rulla bullar, på så vis behåller man mer av luften i degen.
7. Se till att degbullarna har ett lager vetekli runt sig, då blir skorpan extra knaprig och god!
8. Lägg bullarna på en plåt och grädda i 200 grader ca 30 min. Låt bullarna svalna på bakgaller när de gräddats klart.

Jag har världens minsta frysbox här i huset så jag får planera noga vad jag stoppar in i den. Eftersom jag gjorde kräm igår av 2 l frusna plommon så är där en alldeles lagom plats ledig för mina bullar nu. Fast jag tror nog egentligen att de kommer gå åt rätt fort… Jag har nämligen en inneboende denna veckan som gärna hjälper mig att äta frukostbullar trots att han är rysligt morgontrött!


God morgon!

1 kommentar

Filed under Bakning, Husets specialitéer, Surdeg

One response to “Tegelbackens surdegsbullar

  1. Emmily

    Åh, min lillaste älskling! Han är verkligen morgontrött, kul att du har upptäckt det! Vi kan hjälpa dig rensa frysen om en vecka ungefär.😉

Kommentera

