Husets te


Nu har de första riktiga frostnätterna letat sig enda ner till Skåne så jag passar på att skörda i örtagården. Örterna kommer jag använda till diverse bakverk, maträtter och husets egna teer. Att göra eget te är busenkelt och sätter igång kreativiteten! Tänk som man kan kombinera och blanda ihop sina alldeles egna favoriter.  Jag har tänkt göra tre sorters te i år. Ett fruktigt som passar på eftermiddagen och fikastunder, ett på pepparmynt och ett ”sov-gott-te”.

Första teet ut är mitt fika- och afternoon te. Till detta valde jag:
Citronmeliss (hjärtans fröjd)
Rundmynta
Nypon
Krasseblommor
Roskronblad, här valde jag en gammal sort som doftar fantastiskt

Plocka alla ingredienser, kärna ur nyponen, tvätta av dem och torka på en torr plats. Jag hängde upp örtkvistarna över spisen och torkade blommorna på en plåtbricka i skafferiet. Efter ett par dagar har allt torkat och det är dags att mortla ner det till mindre bitar. Nyponen kan behöva rivas eller hackas med kniv. Sen är teet färdigt att drickas!

4 kommentarer

Filed under Drycker, Husets specialitéer, Trädgård

4 responses to “Husets te

  1. Pingback: Sov-gott-te |

  2. Pingback: Pepparmyntste |

  3. Pingback: Pepparmyntste | Det gröna skafferiet

  4. Pingback: Sov-gott-te | Det gröna skafferiet

Kommentera

