Fattiga riddare

Idag hoppade jag över frukosten och bullade upp en liten, härlig brunch istället. Jag hade några skivor av ett bröd som blivit lite torrt och tråkigt och passade därför på att göra fattiga riddare för att rädda brödet. Blanda 1 dl mjölk per ägg du använder till smeten och låt brödskivorna ligga och dra någon minut i smeten. Stek på medelvärme tills de fått fin färg, jag brukar hälla på lite extra av smeten under stektiden så de blir riktigt fluffiga och mjuka. Pimpa dem genom att bre på äppelmos, strö över kanel, socker och avsluta med lite mandelspån. Skär gärna också ett äpple i tunna skivor och servera till.

Den fina assietten som jag serverade på tillhör en hel servis som jag hittade på mina föräldrars vind i helgen. Där hittade jag också några gamla uppläggningsfat från Rörstrand och Gustavsberg, en jättefin engelsk såskanna i porslin och en superpraktisk skohylla så jag får ordning i min lilla hall. Jag tar nog snart en loppisrunda där igen!

Lämna en kommentar

Filed under Matlagning, Smårätter

Kommentera

