Asiatiskt morotsbröd

På min favoritrestaurang, Govindas, får jag alltid roliga idéer till maträtter och brödbak. Senast jag var där bjöd de på ett supergott bröd med smak av citrus och kummin. Inspirerad och hungrig bestämde jag mig för att göra min egen version av brödet. Jag blandade i citronskal och brödkryddor och fick ett spännande och smakrikt bröd.

En smakjury bestående av mina föräldrar, syster, kusin och kusinbarn var på besök idag och alla gav brödet högsta betyg förutom syrran som ogillar kummin. Vill ni testa ett  nytt spännande bröd så tycker jag verkligen ni ska baka detta brödet! Och inte nog med att det smakade ljuvligt, nu doftar dessutom huset helt fantastiskt. En ny favorit för mig!

Kväll dag 1, fördeg

1-2 dl surdegsgrund
2 dl ljummet vatten
3 dl vetemjöl

Morgon dag 2

Fördegen från kvällen innan
25 g jäst
3 dl ljummet vatten
3 rivna morötter
Skalet från 1 citron
1 dl linfrön
1/2 – 1 dl solrosfrön
1 dl vetekli
10-12 dl vetemjöl
3/4 msk salt
3/4 msk malda brödkryddor (fänkålsfrön och kummin)

1. Gör fördegen genom att röra ut surdegsgrunden i det ljumna vattnet och blanda sedan i mjölet. Låt stå på en varm plats över natten.
2. Rör ut jästen i det ljumna vattnet i en liten bunke och blanda ner degspadet i fördegen från kvällen innan, den ska nu ha växt till sig något och se lite bubblig ut.
3. Blanda i de rivna morötterna, citronskal, linfrön, solrosfrön, vetekli och vetemjöl. Ta inte allt vetemjöl på en gång utan testa dig fram hur mycket du behöver. Arbeta degen med elvisp eller köksmaskin i ca 5 minuter. Blanda sedan också i salt och brödkryddor och arbeta degen ytterligare några minuter.
4. När degen känns smidig är det dags för den att jäsa, 4-5 timmar tycker jag är en lagom jästid.
5. Ta fram degen när den jäst till dubbel storlek. Häll ut den på bakbord mölat med vetekli. Dela den i två bitar om du vill göra bröd och ca 15 bitar om du vill göra bullar. Dra försiktigt ut degbitarna så de blir platta fyrkanter och vik dem några gånger. Jag tog loss några degbitar som jag flätade och la som en krans på ovansidan av brödet.
6. Baka bröd och/eller bullar i mitten av ugnen i 200 grader. Baktiden för bröden är ca 45 minuter medan bullarna är färdiga redan efter ca 30 minuter.

5 kommentarer

Filed under Bakning, Husets specialitéer, Surdeg

5 responses to “Asiatiskt morotsbröd

  1. Pingback: Jordärtskocksoppa |

  2. Pingback: Tegelbackens julbröd |

  3. Pingback: Jordgubbsmilkshake |

  4. Pingback: Jordgubbsmilkshake | Det gröna skafferiet

  5. Pingback: Jordärtskockssoppa | Det gröna skafferiet

Kommentera

