Vallmoskörd

I våras började det växa upp konstiga växter i örtagården. De ploppade upp lite varstans, men framför allt där som det var planterat persiljerot. Konstigt tänkte jag men beslöt mig för att inte dra bort det eftersom jag var så nyfiken på vad det kunde vara. Framåt midsommar hade de växt till sig ordentligt och blivit över 40 cm höga och en mörk lila vallmoblomma slog ut i toppen på varje. Denna lila vallmo är en gammal växt som funnits kvar på gården sen innan jag flyttade hit och när det så blev rensat i örtagården från allt ogräs som tidigare härjade vilt fick de kraft att blomma upp igen.

Några persiljerötter fick jag tyvärr inte men vallmon var nästan ännu roligare och var under hela sommaren en vacker färgklick bland alla gröna örtblad. Nu när det blivit höst är dessutom varje frökapsel fylld med massvis av vallmofrön som jag samlat i en plastlåda så att det även nästa år kommer växa lila blommor i trädgården. En del av fröna ska jag också använda till bakning. Jag har lägligt nog ett surdegsbröd på jäsning så kanske toppas den av trädgårdens egna vallmofrön…

Lämna en kommentar

Filed under Konservering, Trädgård, Vild mat

Kommentera

