Farmors förkylningskur

För någon vecka sedan fick jag min farmors gamla receptbok av min faster Anki. Boken är fylld med recept på allt från söndagsstekar och efterrättspuddingar till köttkorvar och småkakor som jag kommer prova på framöver. Efter att Anki läst här på bloggen om hyllebärssaften som jag kokade tidigare i höstas berättade hon om hur farmor serverat den när de var små. När barnen blivit förkylda blandade hon saftkoncentratet med kokande vatten istället för kallt. Då höjs kroppstemperaturen (förkylningsviruset lär dö vid 38-39 grader) samtidigt som de nyttiga bären tillför kroppen rikligt av både c-vitaminer och antioxidanter.

Jag har nu fryst in mitt hyllbärskoncentrat i små portionsförpackningar så att det håller sig hela vintern och är nära till hands om förkylningarna skulle vara framme.

4 kommentarer

Filed under Drycker, Husets specialitéer, Konservering, Tillbakablickar, Vild mat

4 responses to “Farmors förkylningskur

  1. Anki

    Va roligt att mors gamla kokbok har kommit till användning. Den kunde inte hamna i bättre händer än dina. Tack för en fin blogg .Kram !

  2. Emmily

    Ah, vad smart (och gott)!

Kommentera

