Nypon- och kamomillbröd

Jag älskar att baka nya bröd och testa smakkombinationer, så i helgen som varit har jag riktigt haft tid att experimentera. I lördags hade vi en fantastisk dimma under hela dagen så jag gick ut med kameran och Ludde på fälten runt gården och såg att såväl blåklint som kamomill fortfarande nu i oktobers sista dagar blommar. Detta nyponbrödet fick därför god smak av kamomill, en krydda som jag tycker var spännande att använda i bröd.

Kväll dag 1, fördeg

0,5 dl surdegsgrund
1,5 dl ljummet vatten
2 dl vetemjöl

Morgon dag 2

Fördegen från kvällen innan
12 g jäst
1,5 dl nyponsoppa
1,5 dl hackade nypon
1 dl linfrön
0,5 dl solrosfrön
1 dl vetekli
6 dl vetemjöl
0,5 msk salt
3 msk torkad kamomill

1. Gör fördegen genom att röra ut surdegsgrunden i det ljumna vattnet och blanda sedan i mjölet. Låt stå på en varm plats över natten.
2. Rör ut jästen i den ljumna nyponsoppan  i en liten bunke och blanda ner degspadet i fördegen från kvällen innan, den ska nu ha växt till sig något och se lite bubblig ut.
3. Blanda i nypon, kamomill, linfrön, solrosfrön, vetekli och vetemjöl. Ta inte allt vetemjöl på en gång utan testa dig fram hur mycket du behöver. Arbeta degen med elvisp eller köksmaskin i ca 5 minuter. Blanda sedan också i salt och arbeta degen ytterligare några minuter.
4. När degen känns smidig är det dags för den att jäsa, 4-5 timmar tycker jag är en lagom jästid.
5. Ta fram degen när den jäst till dubbel storlek. Häll ut den på bakbord mölat med en blandning av vetemjöl och vetekli. Dra försiktigt ut degbiten så den blir en platt fyrkant och vik den några gånger.
6. Baka brödet i mitten av ugnen i 200 grader. Baktiden för bröden är ca 45 minuter.

Nästa gång jag gör om brödet kommer jag nog strunta i att ha färska nypon i. Det gav dels en, i mitt tycke, lite för syrlig smak och är jobbiga att rensa. Jag skulle nog hellre testat att ha rent nyponpulver i eller möjligen malt ner nyponen i mindre bitar.

Under helgen har jag också hunnit vara med på en ullkurs hos fantastiska HeleneCoolWool och kom hem med två nya grytunderlägg av ull. Nu kommer maträtterna alltså inte bara vara goda utan också serveras vackert!

Jag fick också lära mig spinna garn så av detta lilla nystanet ska jag och min kusin Emmily sticka något fint till mormor. Enligt skolboken tror jag visserligen att vi misslyckades med garnet men kursledare Helene påstod att det var toppmodernt med varierade tjocklekar, små ulltussar och snurror på garnet.

6 kommentarer

Filed under Bakning, Surdeg, Trädgård, Vild mat

6 responses to “Nypon- och kamomillbröd

  1. Anonym

    Wow, va snygga de blev, och som vanligt proffsigt plåtat. Känner mig som en lyckad kursledare när ”eleverna” fortsätter pysslandet direkt efter hemkomst – härligt! Har inte hittat till din blogg tidigare, ser jättefin ut!
    Kram från ”fröken”.

    • Det tycker jag absolut du ska göra! Jag var helt slut i hela kroppen och trött som om klockan vore mitt i natten när jag kom hem men kunde inte sluta brodera ändå och har fortsatt idag. MYCKET lyckad kursdag! =) Kram!

  2. Emmily

    Åh, vad fina underläggen blev! Supersnyggt! Det där brödet med kamomill vill jag gärna smaka.🙂

  3. Pingback: Jasminmuffins är min kopp te! |

  4. Pingback: Jasminmuffins är min kopp te! | Det gröna skafferiet

Kommentera

