Fransk nougat

Att göra egen nougat är lättare än vad man kan tro, det enda kluriga är att få rätt temperatur på sockerlagen. Jag kokade min i 20 minuter med Charles Trénets Le Grand Café och La Mer strömmande ur högtalarna. Allt för att få nougaten riktigt fransk! Men har man en kökstermometer går det lika bra att använda sig av den och låta smeten bli 150 grader.

1 dl sötmandel
1 dl hasselnötter
1 riven bittermandel
3 msk honung
5 dl socker
1,5 dl sirap
1/2 tsk salt
1,5 dl vatten
2 äggvitor
200 g mörk choklad

Rosta sötmandel och hasselnötter på ett torrt stekjärn och blanda sedan nötterna med honungen.
Blanda socker, sirap, salt och vatten i en kastrull och koka utan omrörning på medelvärme i ca 20 min, eller tills smeten klarar kulprovet (häll lite av smeten i ett glas med vatten, kan du rulla en kula av smeten är den klar).
Vispa äggvitorna till ett hårt skum och häll sockersmeten i en tunn stråle ner i äggvitorna under kraftig vispning. Blanda nu också i den rivna bittermandeln och rör sedan också i nöt- och honungsblandningen. Se till att allt blir väl blandat och häll sedan smeten i en lätt oljad bakpappersklädd form, ca 20×30 cm.
Låt svalna och skär sedan i bitar. Smält chokladen i ett vattenbad och täck nougaten med choklad.

Såhär fin är nougaten innan chokladen kommer på.

4 kommentarer

Filed under Bakning

4 responses to “Fransk nougat

  1. Emmily

    Så vacker den blev! Roligt att du spelar fransk musik medan den tillagas!

    • Den franska musiken rullar visserligen varje dag här, men den kommer ju ännu mer till sin rätt när man kokar franskt godis! Jag lånade en dubbel CD med fransk cafémusik igår av Annika så nu kommer kanske allt bli franskt😉

  2. Åh det måste jag testa. Har alltid velat göra fransk nougat, men har varit lite rädd för det då alla säger att det är så svårt! Måste dock nog fixa fram en termometer först, men ditt recept ska jag verkligen testa.
    Helena

    • Ja, termometer rekommenderas! Jag höftade denna gången och tycker min blev spröd i konsistensen snarare än seg.
      Ett annat tips som jag kan dela med mig av så här i efterhand är att blanda i 1 dl mandelmjöl (eller finhackad mandel) tillsammans med nötterna. Då får man jämnare och godare nötsmak!

Kommentera

