Äppelringar

Trots att det är en bra bit in i november har jag massor av äpplen kvar på ett av äppelträden. Dessa äpplen är toksura fram tills mitten av oktober men blir sedan sötare och godare i smaken. Och då passar jag på att göra äppelringar att ha i müsli och som snacks. Äppelringar gör man genom att skära skalade eller oskalade äpplen i några millimeterstjocka skivor som sedan får torka. Torkningen kan göras genom att man bakar dem i ugnen på 45-75 grader i 3-4 timmar.  Man kan också hänga upp äppelringarna på torkning i ett par dagar. Lägg gärna äppelskivorna i en skål med citronvatten en stund innan torkningen, då blir de finare i färgen.

Så här sent på året är det ganska kallt på min glasveranda så därför är jag där sällan. Men det är en utmärkt plats för mina äppelskivor. Där får de hänga och torka ifred!

 

3 kommentarer

Filed under Konservering, Trädgård, Vild mat

3 responses to “Äppelringar

  1. Dina bilder är så otroligt fina! Önskar jag var lika bra på att fotografera!

    Här är recept på den müslin jag hade på bilden: http://matresan.blogg.se/2011/october/hemmagjord-musli-med-pepparkakssmak-och-mycke.html
    Pepparkakskrydda i müslin är jättegott!

  2. Pingback: Pepparkaksmüsli |

Kommentera

