Mårtens afton

Jag vill nog påstå att jag bor i Sveriges mest gåsälskande kommun med sina två gåsstatyer. Det var här som Nils Holgersson startade sin Sverigeresa tillsammans med gårdsgåsen Mårten och vildgässflocken. Det var också här som Edvard Persson besjöng Abbekåsagåsen Joakims liv. Mårtens afton gick av stapeln redan i torsdags, men det var inte förrän igår som jag tog mig tid att laga årets gåsamiddag.

När du tillagar gåsen ska du börja med att torka den på in- och utsidan. Salta och peppra rikligt och fyll skråvet med äpple och katrinplommon. Bind eller sy ihop gåsen och lägg den på ett ugnsgaller med en braspanna med lite vatten i undertill. Stek den i ugnen på 180 grader i ett par timmar. Min gås vägde 4,7 kg och blev klar på 3 timmar. Ös gåsen då och då med stekskyn i braspannan.
Jag kokade potatisen som jag serverade till i buljong och stekte sedan med timjan i lite av gåsfettet. Servera också äppelhalvor, brysselkol, gelé och en god sås, gjord på stekskyn, till.

Eftersom en del av inälvorna kom med gåsen så ville jag göra en rätt där jag kunde ta vara på dessa. Till lunch testade jag att göra Jeanettes på Skivarps Gästgivaregårds gåslevermousse. Stek bara lök och gåsens lever med lite konjak och mixa sedan blandningen slät tillsammans med grädde. Gåslevermoussen är god att ha t.ex. på toast eller som en liten förrätt. Receptet hittar du i sin helhet här.

Till dessert är en skånsk äppelkaka med hemkokt vaniljsås ett måste tycker jag! Testa Österlens godaste äppelkaka!

Lämna en kommentar

Filed under Högtider, Matlagning, Vild mat

Kommentera

