Pepparkaksmüsli


Idag fick jag tips av min bloggkollega Helena på Matresan att göra pepparkaksmüsli, ett tips som jag inte annat än kan älska! Jag har i flera veckor försökt att tjuvstarta julen. Jag vill pynta, dra hem en gran, baka pepparkakor, lussebullar och vörtbröd, koka glögg och enbärsmust. Så idag gav jag med mig och släppte in julen i huset när jag gjorde pepparkaksmüsli.

I min blandning använde jag:
Havregryn
Cornflakes
Hasselnötter
Solrosfrön
Linfrön
Russin
Torkade äppelringar
Gojibär
Torkade fikon
1 påse pepparkakskryddor

Blanda havregryn, cornflakes, hasselnötter, solrosfrön och linfrön på en bakplåt. Häll på 1-2 dl vatten och pepparkakskryddorna och se till att allt blir väl blandat. Rosta i ugnen ca 10 min på 225 grader. Blanda sedan i de torkade frukterna och din müsli är klar!

Man kan egentligen ha i det mesta i sin müsli, välj vad du gillar eller undersök vad som finns bland naturgodiset i affärerna. Helenas recept hittar du här.

Lämna en kommentar

Filed under Bakning, Högtider, Konservering

Kommentera

