Starta och underhåll en surdeg

Jag älskar att baka surdegsbröd, det blir både godare, saftigare och får bättre hållbarhet än vanligt jästbröd. Mina två surdegar, Dagny och Dregen är gjorda på två lite olika vis. De har därför också olika karaktär och beter sig olika.  Dagny är en riktig pärla, så här kommer receptet!
Skulle någon vilja ha en färdig surdegskultur delar jag gärna med mig av mina så hojta bara till!

Surdegsgrund
Dag 1

Blanda 1 dl ljummet vatten med 0,5 dl mjöl (vete eller råg beroende på om du vill ha en vete eller rågsurdeg) i en glasburk. Häll upp lite varmt vatten i diskhon och låt burken stå i vattenbadet en minut eller två så burken värms.
Lägg på locket utan att skruva fast det och låt degen stå på en varm plats 3 dagar. Rör i eller skaka burken 1-2 gånger per dag så att det rörs runt.

Dag 4
Blanda i 1 dl ljummet vatten och 1,5 dl mjöl och låt sedan degen stå ytterligare en dag eller tills den börjat bubbla.

Dag 5
Nu är surdegsgrunden i princip färdig. Kvar är bara första matningen! Häll ut allt utom 0,5 dl (eller så kan du nu dela degen med två vänner så att alla får 0,5 dl var).
När du bara har en halv dl deg kvar i burken ska du blanda i lite mindre än 1 dl (ca 0,8-0,9 dl) ljummet vatten och 1 dl mjöl. Häll upp ett litet vattenbad i diskhon igen och värm burken en stund innan du ställer den till vilning igen.

Efter 12 timmar är surdegsgrunden färdig att användas! Ställ den nu i kylskåpet tills du ska använda den.
Mata surdegen ungefär en gång i veckan eller efter att du bakat med den.

Matning
1. Har du inte bakat med surdegen ska du hälla ut 1 dl (eller så kan du nu dela degen med två vänner så att alla får 0,5 dl var).
2. Blanda i lite mindre än 1 dl (ca 0,8-0,9 dl) ljummet vatten och 1 dl mjöl.
3. Häll upp ett litet vattenbad av varmt kranvatten i diskhon och värm burken en stund.
4. Ställ burken på en varm plats i 12 timmar och ställ sedan tillbaka den i kylskåpet igen.

2 kommentarer

Filed under Bakning, Surdeg

2 responses to “Starta och underhåll en surdeg

  1. Jättebra att du skrev detta, hade nästan tänkt fråga kring det. Jag har tänkt så länge att jag vill baka surdegsbröd, men kommer aldrig riktigt igång med det. Tänker att det tar ”sån tid”, men nu när jag läser verkar det ju inte så tidskrävande, mest att man inte ska glömma bort att mata den!

    • Det som tar tid med bröden är ju jästiden, men då kan man hitta på annat! Jag tycker att brödet är bra på det viset att det sköter sig själv och man behöver inte göra allt på en gång utan det blir snarare små punktinsatser. Många har säkert ytterligare en halv, eller en dags jäsning, men jag har börjat kombinera surdegen med vanlig jäst så att det blir lite av en surdegs-express och bröden blir alltid prima!

      Jag har stundtals varit slarvig med matandet av dem, men de klarar faktiskt mycket mer än vad man tror! Så oroa dig inte för att ta död på dem, jag råkade spola massor av varmvatten i den ena degen vid ett tillfälle, men den klarade sig jättefint trots misshandeln. Så kasta dig ut i surdegsträsket! Vill du testa på att baka med surdeg får du gärna en portion av mina, de ger ändå mer än jag hinner baka med.

Kommentera

