Tegelbackens julbröd

Nu blir det mycket bröd på en gång, men jag tycker att det är så himla kul att baka med mina surdegar och variera smakerna på dem. Denna gången ville jag göra ett bröd med julsmak, men utan att det blev en variant på vörtbröd. Efter att jag gjorde mitt asiatiska morotsbröd med citron i insåg jag att det är jättegott med citrus i bröd och spann vidare på det. Apelsin tillhör julen, liksom ingefära, pomerans och torkad frukt. Det fick bli den nya kryddningen med basen i det asiatiska morotsbrödet. Här är tegelbackens surdegsjulbröd!

Kväll dag 1, fördeg

1-2 dl surdegsgrund
2 dl ljummet vatten
3 dl vetemjöl

Morgon dag 2

Fördegen från kvällen innan
25 g jäst
2 dl ljummet vatten
1 dl saft från apelsin
Skalet från 1 apelsin
1 msk mald ingefära
1 msk malda pomeransskal
3 rivna morötter
1 dl linfrön
1/2 – 1 dl solrosfrön
1 dl vetekli
10-12 dl vetemjöl
1 msk salt
1 dl russin

1. Gör fördegen genom att röra ut surdegsgrunden i det ljumna vattnet och blanda sedan i mjölet. Låt stå på en varm plats över natten.
2. Rör ut jästen i det ljumna vattnet och apelsinsaften i en liten bunke och blanda ner degspadet i fördegen från kvällen innan, den ska nu ha växt till sig något och se lite bubblig ut.
3. Blanda i de rivna morötterna, apelsinskal, kryddorna, linfrön, solrosfrön, vetekli och vetemjöl. Ta inte allt vetemjöl på en gång utan testa dig fram hur mycket du behöver. Arbeta degen med elvisp eller köksmaskin i ca 5 minuter. Blanda sedan också i salt och arbeta degen ytterligare några minuter.
4. När degen känns smidig är det dags för den att jäsa. 4-5 timmar tycker jag är en lagom jästid.
5. Ta fram degen när den jäst till dubbel storlek. Häll ut den på bakbord mölat med vetekli och vetemjöl. Dela den i två bitar. Dra försiktigt ut degbitarna så de blir platta fyrkanter och vik dem några gånger. Jag tog loss några degbitar som jag flätade och la som en krans på ovansidan av brödet.
6. Baka bröden i mitten av ugnen i 200 grader i ca 45 minuter.

Brödet blev juligt, annorlunda och gott! Apelsinen smakas verkligen och blir god ihop med russinen. Men jag föredrar klart det asiatiska morotsbrödet framför detta då jag tycker att fänkålsfröna och kumminen gav brödet karaktär och välsmak. Men så är det också ett av de godaste bröden jag ätit såväl som bakat.

 

Lämna en kommentar

Filed under Bakning, Högtider, Surdeg

Kommentera

