Talgkakor åt småfåglarna

I fredags morse när jag tittade ut genom fönstret såg jag för ovanlighetens skull inte mina två hästar som går och betar. Istället fick jag se en riktigt röd och rund liten dunboll i äppelträdet. Säsongens första domherre är kommen! Därför bestämde jag mig för att denna helgen inte bara laga mat till mig själv utan också till de andra som bor här på Tegelbacken. Det allra sista som nu finns kvar från höstens gåsmiddag är fettet. Det sparade jag för att använda till fågelmat nu när vintern snart drar igång. Fettet smälter jag bara tillsammans med lite kokosfett i en kastrull och blandar sedan i diverse fågelfrön och häller blandningen i formar. När det stelnat är det färdigt att hängas eller läggas ut till småfåglarna.

De stora fåglarna har också fått smaka på gåsen. Efter att jag kokat fond på skrovet la jag ut det på fältet så att rovfåglarna kunde äta det som fanns kvar.

Lämna en kommentar

Filed under Konservering, Trädgård

Kommentera

