Vit chokladtryffel med lavendel

Idag plockade jag, vad jag tror är, årets sista lavendelblommor och tänk att det är så sent som under novembers allra sista dagar. På torsdag går vi över till december och här på bloggen kommer ni då att kunna följa Tegelbackens egna julkalender! Varje dag öppnas en ny lucka med något gott julrecept och pyssel.

Av lavendeln gjorde jag chokladtryffel som är lätt att göra och går att variera i det oändliga! Men dessa valde jag förstås att smaksätta med min lavendel och några limeblad.

100 g vit choklad
0,75 dl grädde
1 msk torkade lavendelblommor
3 limeblad

Hacka chokladen fint. Mortla lavendelblommorna så att smakerna frigörs.
Koka upp grädden med lavendel och limeblad. Sila av blandningen.
Blanda den varma grädden med den hackade chokladen. Skulle där bli klumpar kan man värma blandningen en stund över vattenbad. Ställ sedan i kylskåpet att svalna.
Rulla små bollar av tryffeln och vänd dem gärna i lite smält vit choklad. Garnera med några lavendelblommor på toppen.

Lämna en kommentar

Filed under Bakning, Husets specialitéer

Kommentera

