#1 Pepparkakshus


Idag är det första december och min bloggjulkalender tar sin start! Fram till julafton kan ni för varje dag följa mig här och öppna en lucka i form av goda julrecept eller pyssel. Under första luckan hittar ni nu mitt alldeles egna hus i pepparkaksformat! Eftersom jag bor i ett så ohyggligt vackert hus bestämde jag mig för att avbilda just det. Nu står det på drängskåpet i köket och jag blir så glad varje gång jag ser det!

Glasyr för 1 stort hus
1 msk kokande vatten
1 äggvita
ca 6-7 dl florsocker

Blanda alla ingredienser med elvisp i en bunke. Det är viktigt att känna att glasyren inte blir för rinning, men heller inte för hård eftersom man lätt ska kunna spritsa den, testa dig fram! Vill man ha istappar längs taket kan man blanda i lite extra vatten så att glasyren blir lite rinnigare.

Husdelarna limmas lätt ihop med lite smält socker.

I morgon öppnar vi en ny lucka med nått gott som hör julen till! Vi ses då!

2 kommentarer

Filed under Bakning, Högtider, Tegelbackens julkalender

2 responses to “#1 Pepparkakshus

  1. Emmily

    WOW! WOW! WOW! Du är helt amazing! Så himla fint huset är och vilket fantastiskt idé att göra ditt eget lilla hus i pepparkaksform!

Kommentera

