#4 Äppelglögg

Glad andra advent på er! Minns ni i höstas när jag var ute på min äppelresa här i Skåne? Jag köpte ett gravensteineräppelträd som jag planterade ut mot hagarna och fick aromaäpplen av en torghandlare när jag stannade till för att köpa ägg. På samma resa köpte jag också äppelmust med mig hem för att nu vid jultid kunna koka min egna äppelglögg! Det här receptet är inte lika sött som vanlig glögg och är därför en av mina egna favoriter.

5-6 glas
1,3 l äppelmust
5 kanelstänger
2 msk hela nejlikor
3 stjärnanis
2 tsk kardemummakärnor

Mandel eller hasselnötter
Russin
1 apelsin

Häll äppelmusten i en kastrull med kryddorna och sjud på låg värme 15-20 minuter med lock på.
Skiva apelsinen och stoppa ner en skiva i varje glas. Häll på glöggen och stick ner kanelstängerna i glasen. Servera med nötter och russin till.

Den goda musten från Sövde musteri!

Lämna en kommentar

Filed under Drycker, Högtider, Konservering, Tegelbackens julkalender

Kommentera

