#7 Isigt chaite

Jag fullkomligt älskar alla goda julkryddor och försöker därför smyga in dem i min vardag året om. Att dricka chaite är ett perfekt sätt att njuta av julsmaken året om utan att man tar förtjusningen från julen när den väl kommer. Allra godast tycker jag att det är när man gör ischai med mycket mjölk. Såhär brukar jag göra min egna!

Sjud 4 dl vatten, 4 dl mjölk, 2-3 kanelstänger, 1 msk hela nejlikor, 4 stjärnanis, 1 tsk kardemummakärnor och 1 msk valfria teblad (jag brukar göra på grönt eller svart) i ca 10 min. Sila av och ställ i frysen. Efter drygt ett dygn är drycken genomfryst, ta då fram den från frysen och låt tina en stund. Mortla 1 kanelstång och ca 7 nejlikor med 4 msk socker. Mixa den frusna mjölkblandningen tillsammans med kryddorna och 2 dl mjölk. Smaka av och efterkrydda eller sockra eventuellt. Häll ränder av ljus sirap på insidorna av två höga glas och häll upp drycken. Avsluta med att strö lite kakao eller kanel över. Drick med sugrör!

Har du ett gott chai- eller yogite hemma kan du likväl använda dig av det när du gör det här receptet. Har man vaniljsirap är det jättegott att ha istället för socker.
Tips! Gör en stor sats som du delar upp i lagom portioner när du fryser in så har du alltid en isig chailatte nära till hands!

2 kommentarer

Filed under Drycker, Högtider, Husets specialitéer, Tegelbackens julkalender

2 responses to “#7 Isigt chaite

  1. Snyggt som vanligt, helt otroligt fint Caroline!
    (Detta gäller inte bara det här inlägget utan ALLA).
    Kram

Kommentera

