#9 Red velvet tårta

Med sin mörkröda färg tillsammans med ett snövitt frostingtäcke kan red velvet tårtan imponera på varje glöggfest! Generellt sägs den härstamma från de amerikanska sydstaterna, men även New York-borna och kanadensarna hävdar att den först bakades där. Min goda vän Jessica introducerade mig till den här tårtan och eftersom hon har en del vänner i Texas så ser jag kakan helt som sydstaternas!

De senaste dagarna har jag konstant gått och nynnat på Alannah Myles Black Velvet. Fast jag bytade förstås ut black mot red för det passar så bra in på tårtan!

Red velvet and that little boy smile
Red velvet in that slow southern style
A new religion that’ll bring her to your knees
Red velvet if you please

Tårtbotten
3 dl strösocker, 2 ägg, 1 msk vitvins­vinäger, 1 dl rapsolja, 2 ½ dl filmjölk, 3 dl vetemjöl, 1 msk bakpulver, ½ tsk salt, 1 msk kakao, 1 msk vaniljsocker, 2 msk röd hushållsfärg (använder du karamellfärg behöver du inte lika mycket).

Vispa socker och ägg riktigt vitt och fluffigt. Rör ner vinäger, olja och filmjölk. Blanda sedan i vetemjöl, bakpulver, salt, kakao och vaniljsocker. Rör sist ner hushållsfärgen, häll i  till önskad färgstyrka. Jag tog två matskedar och fick en vackert mörkröd tårta.
Håll smeten i en smord och bröad form med löstagbara kanter. Baka tårtan i 175 grader i ca 40-50 minuter. Låt tårtan svalna.
Skär tårtan i två-tre delar på höjden. Bred glasyren på lagren och sätt åter ihop tårtan. Avsluta med att stryka ett lager över hela tårtan. Jag dekorerade med rosor från trädgården för att plocka upp den mjuka sammetsröda färgen, tänk att de blommar än!

Frosting
300 g philadelphiaost, 75 g margarin, 3 dl florsocker, 2 tsk vaniljsocker, 2 dl vispgrädde.

Vispa philadelphiaost och margarin hårt medan florsocker och vaniljsocker siktas ner. Vispa grädden hårt i en annan bunke och rör sedan försiktigt ner grädden i philadelphiablandningen.

Från början bakades tårtan utan tillsatta färgämnen och fick då en röd ton genom en kemisk reaktion mellan kakaon, vitvinsvinägern och filmjölken. Under andra världskrigets matransonering fick man vara extra kreativ och bakade den då med rödbetor för att förstärka färgen. Det ska jag testa vid tillfälle, lite som en morotskaka tänker jag mig!

Jag testade att baka en liten testkaka utan hushållsfärg för att se hur pass röd den blir på naturlig väg. Kakan får då bara en lätt rosa ton på den annars grå/bruna färgen från kakaon. Kanske hade den blivit rödare med mer kakao. Jag tror jag måste testa… Kemi blir roligare i köket!

5 kommentarer

Filed under Bakning, Högtider, Tegelbackens julkalender, Trädgård

5 responses to “#9 Red velvet tårta

  1. Jag ska baka denna kaka och ha på julafton och juldagen. Vet du hur den håller sig i kylskåp?

  2. Ja, va kul! Jag tycker att den passar perfekt till jul och är samtidigt ovanlig och unik på ett traditionellt julbord.

    Tårtan håller sig jättefint flera dagar i kylskåp. Du kan med fördel göra den dagen före julafton om du har mycket annat att hinna med då.

  3. Pingback: Inför alla hjärtans dag |

  4. Den ser riktigt nice ut. Tack för inlägget, det var kul att läsa.

Kommentera

