#11 Enbärsmust

Igår var jag ute på en promenad runt Svaneholms slotts marker. Det blåser nästan fortfarande storm, men i skogen var det nästan lä och solen sken så himla skönt. Med mig hem kom också årets julgran, men den va förstås inte från Svaneholmsskogarna utan köpt inne i byn. Jag såg granen med stort G redan från bilen och bestämde mig direkt för att den skulle jag ha! Det va försäljarens allra största gran och plats har jag ju gott om i huset, men kanske är den för hög. Nu ligger världens finaste gran ute på glasverandan där det är svalt och dragigt så den gradvis ska hinna vänja sig vid inomhustemperaturen. Men idag ska den in och kläs så då får vi se om den ryms i huset!

Idag vill jag därför bjuda på ett riktigt barrträdsrecept. För ett par veckor sedan gjorde jag enbärsmust och nu är den färdig att drickas. Det här är en riktigt häftig julklapp att ge till någon som har allt!

6 dl enbär, 1 enkvist, 8 dl vatten, 50 g jäst, 3 dl socker.

Sila bort skräp och tvätta enbären noga. Mortla snabbt enbären. Koka vatten, enbär och enkvisten i 1 timme och ställ sedan svalt över natten.
Sila av vätskan. Koka upp och blanda i socker. Låt svalna till 37 grader och blanda sedan med jästen.
Täck över drycken med plastfolio och låt stå i rumstemperatur i 3 dygn. Sila av och häll på flaskor. Låt flaskorna stå i kylskåp 2 veckor för att jäsa och mogna.

Enbärsbuskar finns det gott om i Sverige, men det kan vara lite knepigt att plocka bären. Allra lättast är det att lägga ut ett stort tygskynke på marken under busken och sedan slå med en pinne på grenarna. Då ramlar de mogna, blåsvarta bären av medan de omogna, gröna sitter kvar.

Enbär kan man plocka året om så detta är en dryck som kan göras under alla säsonger. Jag tycker dock den passar allra bäst just nu i jultid och jag kan inte tänka mig en mycket bättre dryck att ha i glaset idag när granen ska kläs!

Lämna en kommentar

Filed under Drycker, Konservering, Sylta & Safta, Tegelbackens julkalender, Vild mat

Kommentera

