#13 Lussefrukost

Idag är det lucia, och årets mysigaste frukostmorgon gick av stapeln. Att tidigt tassa upp, se luciafirandet på tv, äta lussebullar och vörtbrödsmackor i skenet av adventsljusstaken är bland det mysigaste jag vet. Lussebullar gör jag på samma recept som till min saffransbutterkaka. I år gjorde jag lite olika former på mina lussebullar. Så lussekatterna fick sällskap av gullvagnar, pojkar, liljor och prästens hår. Vet du vilka som är vilka?

Det sägs ju att natten till lucia är så lång att djur kan börja tala. Detta va dock inte alls något jag märkte av i morse när jag gick ut i stallet. Hästarna sov och verkade nästan ha önskat att natten kunde vara ännu lite längre. Talar gör de ju alltid på sitt egna vis, så extra pratsamma kan jag inte heller påstå att de var. Vid tillfälle ska jag berätta deras historia för er. Om deras släkt och förfäder. Det är en historia som går tillbaka till cirkusar i Schweiz och hjältedåd under andra världskriget.

Bland släktfotona hittade jag denna fina bild från ett luciafirande i vad jag tror är Ekarps byskola i början av 50-talet. Tänd ett stearinljus och passa på att mysa idag, snart vänder mörkret och vi har vår igen.

3 kommentarer

Filed under Bakning, Högtider, Tegelbackens julkalender

3 responses to “#13 Lussefrukost

  1. Emmily

    Snart flyttar jag hem till dig. Du är så mysig!

    • Jag har ju plats för ett par personer till här o det va ju superkul att ha er inflyttade sist! =)
      Ang. mysigheten -jag vet. Jag börjar känna mig som Ernst K (så illa är det) men jag kan inte rå för det, jag är ju för guds skull en tant i mina bästa år!

  2. Susanne Jacobsen

    Finns det bilder från skolan utifrån? Jag letar historien om mitt hus och jag bor på Ekarps folkskola i Skurups kommun. Min make flyttade hit med sin familj 1966 när han var 6 år gammal
    Med vänlig hälsning,
    Sanne Jacobsen

Kommentera

