#15 Julknäcke på surdeg

Knäckebröd är enklare att göra själv än vad man tror. Gör en omgång nu och servera på julbordet eller ge bort tillsammans med lite dessertost. Mitt julknäcke smaksätter jag med grovt mortlad nejlika och enbär.

Vill man inte använda surdeg kan man göra receptet på vanlig jäst och tillsätta 1/2 dl vatten till. Jästiden kan med jäst kortas ner till 1 timme istället. Förvara knäckebröden i plåtburkar så håller de länge.  Den söta plåtburken på bilden är ett loppisfynd för 1 krona! Locket satt fast så burken va ”värdelös” men jag har snurrat och vrickat på locket så mycket att det lossnade och nu fastnar det inte mer.

1 dl surdegsgrund
2,5 dl ljummet vatten
1 tsk salt
1 dl vetekli
1 dl linfrön
ca 8 dl vetemjöl + ytterligare några dl till utbakningen

Vatten i sprayflaska
1 dl sesamfrön, 1 dl linfrön, 1 tsk krossad nejlika och 1 tsk krossade enbär

1 Blanda surdeg, salt och det ljumna vattnet i en köksmaskin.
2 Blanda sedan i vetekli, linfrön och mjölet, några dl åt gången.
3 Låt maskinen arbeta degen några minuter. När degen släpper kanterna är den färdig för att jäsa. Den får gärna vara lite klibbig men inte kletig.
4 Strö lite mjöl över degen och lägg en bakhandduk över skålen, nu får degen jäsa 8-12 timmar.
5 När degen jäst klart bör den ha vuxit till nästan dubbel storlek och kännas smidig när man knådar den. Knåda degen någon minut och dela sedan upp degen i 5 lika stora bitar.
6. Kavla ut bitarna så tunt du kan, och avsluta sedan med kruskavel. Det gör inget om det skulle bli lite hål i degen. Skär degen i bitar och lägg över på en plåt.
7. Spraya bitarna rikligt med vatten och strö sedan över sesam- & linfrön, nejlika & enbär.
8. Baka i omgångar mitt i ugnen ca 8-10 min i 200 grader. Håll noga koll på tiden, det går väldigt fort att bränna de tunna knäckebröden.

I helgen drog jag ju hem världens snyggaste gran som jag misstänkte kanske va lite för stor. Den va lite väl stor och toppen vek sig i taket. Det hade jag visserligen kunnat fixa genom att såga av någon decimeter av stammen nertill. Men jag bestämde mig istället för att göra ett granbyte med mina föräldrar. Eftersom de bor i en gammal skola har de en imponerande takhöjd där granen skulle göra sig ännu snyggare än hemma hos mig.

Den nya granen var också jättefin, men med världens snyggaste kan man ju inte konkurrera. Jag är ändå himla nöjd med bytet, jag fick nämligen en jättemysig fåtölj med mig hem också. Den har stått på vinden, där jag har spanat in den ett tag. Perfekt placerad framför spisen har jag hittat en ny favoritplats. Här blir jag sittandes resten av vintern tror jag, självklart med en rejäl bit julknäcke i handen!

2 kommentarer

Filed under Bakning, Högtider, Husets specialitéer, Surdeg, Tegelbackens julkalender

2 responses to “#15 Julknäcke på surdeg

  1. Hej! Hittade precis till dig och vilken underbar blogg du har med en massa fina recept!

Kommentera

