#16 I denna ljuva blomstertid…

…säger jag utan det minsta sarkasm i rösten. Det är nog faktiskt så att mitt hem aldrig är mer fyllt av blomsterarrangemang än just under vintern. Det är nu jag tycker att det behövs som mest! Många jag känner tycker att vintern och julen framför allt är den stressigaste och dystraste tiden på året. Att jag älskar julen har nog inte undgått någon, men jag kan verkligen förstå att det är en pressad tid och tillsynes vissen. Jag tog en promenad och hade då plockat ihop massa fina växter som jag satte ihop till små arrangemang. Mina hyacinter satte jag i i en avlång kruka som jag fyllde upp med småsten och en annan satte jag i en vackert formad glasvas och fyllde på med idegran. Hyacinter är också jättevackra att använda i glasarrangemang där man låter rötterna vara synliga. Här kan man verkligen låta fantasin flöda! Använd udda skålar, ljusstakar och vaser av glas och sätt ihop dem till en grupp.

Julkransar är också kul att dekorera med! Jag gjorde min av buxbom från örtagården och oxelbär som verkligen växer precis överallt! Vill man kan man sticka i små vinteräpplen eller torkade apelsinskivor och kanelstänger.

Oxel är också underbart fint att ha i buketter. Här blandade jag det med buxbom, lavendelkvistar och en ormbunksliknande växt som jag tyckte hade fina blad. Jag är inte jätteförtjust i stora, vida buketter utan använder hellre en smal glasvas som denna. Den har en gammalromantisk stil men är faktiskt nyköpt. 29 kr på Åhlens får ses som ett kap fastän jag helst återanvänder och köper på loppis!

Enligt gamla bondepraktikan ska alla äpplen vara nedplockade och inhämtade den 16:e oktober. Alltså för 2 månader sedan idag. Detta fuskar jag grovt med på det ena äppelträdet och låter de äpplena hänga så länge det bara är möjligt. Det är en sen sort och blir nästan inte ätbara förrän i november. Men när stormen Berit drog förbi för några veckor sedan tömdes trädet på frukt och jag har nu fått plocka in alla. Jag förvarar dem på verandan där det är svalt så de håller ytterligare några månader. Nu passar jag på att baka med dem, torka äppelringar och förstås bjuda hästarna på en hel del av dem också! Den fina röda färgen piffar upp och tillsammans med en gren murgröna blir det ett enkelt men fint arrangemang att ställa fram. Svårare än såhär behöver det inte vara att sätta lite färg och grönska i huset!

1 kommentar

Filed under Högtider, Tegelbackens julkalender, Trädgård

One response to “#16 I denna ljuva blomstertid…

  1. Superfint Caroline, ser både fräscht och mysigt ut på samma gång och det är ju den bästa blandningen.

Kommentera

