#19 Släktgranen

30 minuter efter att jag skrivit gårdagens inlägg började snön att falla. Stora flingor föll och det blev ett litet, tunt täcke. Det räcker visserligen inte till skidåkning men jag är glad ändå och snacka om att bli bönhörd! Vädret var perfekt för innesittarpyssel så jag gjorde lite pynt till granen. Minns ni när man var liten och gjorde änglar och tomtar med kristyr och hängde upp? Jag ville göra sådana i år men i en ny tappning. Vår släkt har så många fina fotografier från 1800- och 1900-talet som jag ville göra något med. Så jag beslutade att hänga upp dem i granen, nästan som ett släktträd.

Jag gjorde medaljongerna i två storlekar, de största blev ca 8×6 cm och de mindre 6×4 cm. Bilderna skrev jag ut på fotopapper så de inte blir skadade när man spritsar glasyr på.

Glasyr
1 msk kokande vatten
1 äggvita
ca 6-7 dl florsocker

Blanda alla ingredienser med elvisp i en bunke. Det är viktigt att känna att glasyren inte blir för rinning, men heller inte för hård eftersom man lätt ska kunna spritsa den, testa dig fram!

Spritsa glasyr i en oval form på ett bakplåtspapper. klipp till ett litet snöre som passar till upphängningen och lägg båda ändarna i glasyren så att det bildas en ögla. Tryck försiktigt på bilden, glasyren ska helst täcka hela baksidan av fotot. Spritsa sedan en krans runt fotografiet och låt stelna.

När det var dags att skriva ut de små bilderna hade skrivaren bestämt sig för att enbart skriva med rött bläck. Först blev jag lite sur men sen tyckte jag faktiskt att det blev riktigt fint. Superjuligt med den röda färgen som matchar kulorna och blir snygga ihop med granen. Alla har inte riktigt hunnit torka än, men det kommer en ny bild när alla hänger uppe.

Vill man göra mer julpynt själv så kan man torka apelsiner och hänga upp i röda snören. Apelsinerna blir jättefina ihop med belysningen och på kvällen blir de som små dukar med skuggkonst på!

Skär apelsinerna i tunna skivor och baka i ugnen på 50 grader i 3-4 timmar. Jag torkade mina på ett galler över den öppna spisen eftersom jag alltid eldar där och tyckte att det var slöseri med resurser att ha ugnen igång.

Lämna en kommentar

Filed under Högtider, Husets specialitéer, Tegelbackens julkalender, Tillbakablickar

Kommentera

