Lyckokakor

På nyår bakar jag alltid lyckokakor. Att spå kommande år i kakans lappar är ett kul tilltugg till skålandet vid 12-slaget.
Lyckokakor gräddar man traditionellt sätt i ugnen, men jag använder istället ett rånjärn. Det går snabbare, är lättare och kakorna får dessutom ett fint mönster. Detta recept är därför anpassat för rånjärn.

75 g smält smör, ½ dl socker, 1 ½ dl vetemjöl, ½ dl vatten , 1 ägg + lappar med ordspråk eller spådomar

Blanda alla ingredienser till en slät smet. Starta rånjärnet och smörj med lite margarin. Klicka ut en matskedsstor klick på järnet och baka av tills rånet fått fin färg, ca 0,5-1 minut. Lägg en spådomslapp på rånet och vik det sedan på mitten två gånger. Efter någon minut har rånet stelnat.

Hoppas ni alla får ett gott slut på året!

3 kommentarer

Filed under Bakning, Högtider, Husets specialitéer

3 responses to “Lyckokakor

  1. Dafina

    När kommer den rätta man i mitt liv älska mig och mina barn, kommer jag få känna den riktiga kärlek Med vänlig hälsning, Dafina

  2. Dafina

    När kommer den rätta mannen i mitt liv

Kommentera

