Lammkotletter med örtkryddade rotfrukter

Under förra veckan var jag i Näsbyholm eftersom jag just nu jobbar i ett projekt med Skabernäs lamm. Med mig därifrån fick jag jättefina lammkotletter och lammbog. Skabernäs har ett av Sveriges allra bästa lammkött och lammen växer upp naturnära i den vackra slottsmiljön. Igår tillagade jag kotletterna, det var extra roligt eftersom jag kunde smaksätta med färsk salvia, timjan och lavendel som jag plockade i örtagården.

Potatis, palsternacka och morötter kokas i buljong (jag kokade mina i buljong gjord av vatten och gåsfonden från mårtensafton) med några salviablad och kvistar av timjan, rosmarin eller lavendel. Ta upp efter ca 10-15 minuter och lägg i ugnsfast form eller på plåt. Skär rödlök i grova klyftor och blanda med rotfrukterna. Hade jag haft rödbetor hemma hade jag klyftat ett par stycken och lagt med i formen också.
Krydda lammkotletterna med salt, peppar, salvia, mynta och gärna citronzest eller hackad vitlök. Lägg kotletterna på rotfrukterna och tillaga allt i ugnen på 225 grader i 30-40 minuter. Servera med en god sallad och en yoghurtsås.

Vedspisen får gå varm hela dagen så jag kan använda värmen både till förkokningen, ugnsbakningen och förstås få njuta av den sköna värme den fyller köket med. Det gör gott såhär i januarikylan!

Lämna en kommentar

Filed under Matlagning

Kommentera

