Bagels

Jag är en riktig morgonmänniska och långa helgfrukostar är det bästa jag vet! Igår var jag uppe i ottan och bakade bagels efter Leila Lindholms recept.

25 g jäst, 5 dl ljummet vatten, 2.5 tsk salt, 2 msk flytande honung, 13.5 dl vetemjöl special
+ valfria frön att strö över

Smula jästen i en bunke och lös upp med vatten, salt, honung.
Tillsätt lite mjöl i taget och arbeta degen i maskin i cirka 5 minuter. Låt jäsa en timme eller till dubbel storlek under bakduk.
Arbeta degen på mjölat bakbord och dela i 12 bitar. Forma varje bit till en rund bulle och tryck ut ett hål i mitten med hjälp av pekfingret. Snurra degbiten runt fingret så det bildas en stor ring. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper och låt jäsa ytterligare 45 minuter.
Koka upp vatten i en stor kastrull och sätt ugnen på 175 grader.
Koka degringarna i vattnet, några i taget, i cirka 2-3 minuter på varje sida och låt dem sedan torka av på en ren kökshandduk. Lägg över dem på plåten med bakplåtspapper och pensla med uppvispad äggvita och strö över frön.
Grädda bröden gyllene mitt i ugnen i 20-25 minuter.

En karaktäristisk amerikansk frukost och brunch.  Bröden blir saftiga och lite sega av förkokningen. Dela på mitten och ät med goda pålägg, philadelphiaost är klassiskt att använda istället för smör.

Jag använde lite blandade frön till mina bagels. Blå vallmofrö, pumpakärnor och sesamfrö tycker jag bäst om, men man kan också använda t.ex. solroskärnor och linfrön.

 

1 kommentar

Filed under Bakning, Smårätter

One response to “Bagels

  1. Pingback: Inför alla hjärtans dag |

Kommentera

