Pop opp i topp – hur du piffar upp popcorn

Fredag eftermiddag och hela sveriges fredagsmys hägrar! I skafferiet har jag popcorn, jordnötter och en tråkig bit blockchoklad. Så här kommer några idéer på hur man kan piffa upp popcorn och ta sina pop opp i topp!

Chokladtopping
Smält choklad och micra popcornen. Blanda samman choklad och popcorn, jag hällde i mina jordnötter också så det blev lite smak och konsistenskontraster. Låt stelna.

Chilikaramell
Smält 0,5 dl socker i torr stekpanna. När det börjar mörkna är det dags att lägga på en klick smör (ca 2 msk) och torkade chiliflingor efter smak. Rör om så det blandas. Ta från värmen och vänd i ca en halv påse poppade popcorn.

Kanelkaramell
Gör på samma vis som med chilikaramellen men byt ut chili mot kanel.

Permesan
Smält 50 g smör. Blanda i 1 dl riven parmesanost, rör runt så det fördelas jämnt. Rör ner popcornen.

Popcorn får mig att tänka på bio, tivoli och cirkus! Jag ska nog gå ut en sväng till mina cirkushästar innan det blir mörkt. Elionoras morfar och Sonats mormors far, Algier PL, var faktiskt en riktig cirkushäst på schweiziska cirkus Knie under 60-talet. Vi har ett sött tidningsurklipp med honom där Louise Wale skriver:

…han var en mycket arabtypisk hingst med enorma, svarta, vänliga ögon. Mot slutet av sin levnad var han nästan döv men älskade att uppträda för publik. Jag såg hans sista uppträdande tillsammans med Jörgen Fredriksen på Blommeröd. Han var gammal och stel men kämpade sig ändå ned på knä och var mäkta stolt över sina stående ovationer.

Vill ni ha lite cirkus till popcornen kan ni titta på filmen Water for elephants.
Trevlig helg!

1 kommentar

Filed under Tillbakablickar

One response to “Pop opp i topp – hur du piffar upp popcorn

  1. Popcorn är gott och att smaksätta dem är roligt🙂

Kommentera

