Ingefärsshot eller Tegelbackens livselixir


Allt sedan min pappa fick en flaska av denna ingefärsdryck för sitt onda knä har det dagligen shottats ingefära hemma hos mina föräldrar. För mirakeldrycken tog inte bara bort knäont utan var också en vitaminbomb som höll immunförsvaret i topptrim! Drycken började sedan sprida sig till grannar, släktingar, kollegor, vänner, sopgubben, tandläkaren och alla andra som hade krämpor och besvär. Nu tror jag att hela bygden kring mitt föräldrahem kokar ingefärsdryck om kvällarna och shottar den om morgnarna. Så för dig som vill ha bättre morgonvanor och hålla dig friskare är här receptet på vad jag kallar mitt livselixir!

3 hg ingefära, 1 dl socker, 75 cl vatten, 2 citroner

Skala ingefäran och skär den i tunna skivor. Koka vatten och ingefära i 30 minuter. Sila av och rör sedan i sockret. Låt svalna. Pressa citronerna och blanda saften med ingefärsavkoket. Häll på en flaska och förvara i kylskåp.
Receptet blir till ca 75 cl dricka som räcker i ca 2-3 veckor för en person om man dricker ett snapsglas fullt varje morgon.

Eftersom ingefärsdrycken har en given plats till min frukost så är det mitt bidrag till månadens sötsak på bloggen Söta saker med temat som är just frukost. Testa den du också och håll i hatten för det här är starka grejer!

21 kommentarer

Filed under Drycker, Husets specialitéer, Konservering, Sylta & Safta

21 responses to “Ingefärsshot eller Tegelbackens livselixir

  1. Spännande🙂 Det måste jag ta och testa!

  2. Emmily

    Shotting* Shotting*

  3. Pingback: Lördagslänkar | Söta saker

  4. Pingback: Blogged.se – Sök efter bloggar» Blog Archive » Lördagslänkar

  5. Åh, detta ska jag göra imorgon! Tack för receptet🙂

  6. jozebelle

    Hejsan

    Jag ska verkligen prova det här så idag ska handlas ingefära och citroner för vi har inte varit annat än sjuka sen detta år började, jag lade in det här receptet på min receptblogg (http://jozebelle.se/jammi/) jag har länkat tillbaka till dej och hoppas det är okej att låna bild och recpet. Välkommen in på bloggen!

    Mvh Ann-Marie

  7. Pingback: God morgon | Söta saker

  8. Pingback: Blogged.se – Sök efter bloggar» Blog Archive » God morgon

  9. Helena

    Om du helt plötsligt får en enorm mängd besökare på bloggen är det fr att jag delat ditt recept på min FB-sida :-D! Jag är själv inne på min andra omgång ingefärashot och det smakar babianröv men om man bara slipper åtminstone 1 förkylning och en magsjuka är det så värt det❤!

  10. Anonym

    Bra saker, ska koka satts nr 2 nu🙂

  11. Pingback: Förkylningar ja! | En blogg om allt möjligt

  12. testar den i dag och lånar den till min blogg Tack !!!!!

  13. Anonym

    Funkar bra! Men jag bytte ur sockret mot kallslungad honung istället. Väldigt god smak och nyttigare.

  14. Pingback: Ingefärsshot | Cissi o Agnes

  15. Mona

    Tack för detta recept det måste jag be Blomman göra till mig so har ont i hela kroppen Super

  16. Beatrice

    Hej! Var givetvis tvungen att testa detta enkla recept, dessutom älskar jag allt med citron och ingefära! Men har en fråga, jag hade allt enligt måtten som står i receptet, men min dryck blev mer mörkgul/brun-acktig. Ser på din bild att den ska vara grå! Tog jag för mycket ingefära, 3 hg? Eller varför blir den så?

    Tack för att du delar med dig av denna underbara dryck!

    Mvh
    Bea

  17. Pingback: En frukost-shot | Hannas historia

  18. Josef

    Jag har stående i kylen 1.5 liters flaska med följande ingredienser.: Kamomillate/ Fläderte. Köper ingefära när den är som billigast. Senast 15 kr/kg! Köpte 1 kg och kokade i 2 liter vatten.. Fördelade i isbehållare och lägger i 2 isbitar av ingefära i 1.5 liter ovanstående te.. Köper citron när den är som billigast (20 kr/kg) och fryser ner saften i iskuber. 2 iskuber till 1.5 liter te.. Självklart skall det vara äkta Honung i! Just nu har jag akacie honung i mitt te. Dricker varje dag 1 liter. Fördelad över dagen till frukost / kvällsmackan, Eller vid törst. Läskande kylskåpskallt. Eller varmt på morgon/ kvällen. Sover jättegott.

Kommentera

