Tiramisu

Jag älskar vintermånaderna i början av året och har både längdskidor och skridsko färdigpackade i bilen så jag snabbt kan ge mig ut på is och snö. Men såhär i februari vet jag att många längtar efter vår så därför tycker jag att tiramisu passar så bra. Tiramisu är en italiensk dessert och betyder pigga upp mig. Alltså en utmärks dessert för alla vintertrötta!

Ett paket savoiardikex, 200 g kesella, 2 dl hårdvispad grädde, 2 ägg -separerade, 4 msk socker, 3 tsk vaniljsocker, 2 msk kakao, 0,5 dl kaffe + ev. 1 msk likör

Vispa äggulor och socker till en ljusgul kräm. Rör ner kesella, den vispade grädden och eventuellt likör med en sked.
Vispa äggvitorna till ett hårt skum i en annan bunke och vänd sedan försiktigt ned dem i kesellaskrämen.
Lägg ett lager av savoiardikexen i botten av den form du ska bygga tiramisun i. Häll med en sked lite kaffe över kexen och bred sedan på ett lager av kesellakrämen. Strö kakao över med hjälp av en sil. Fortsätt sedan med ett nytt lager kex och fortsätt varva ingredienserna. Avsluta med ett lager kesellakräm och strö kakao över. Ställ i kylen en timme eller två.

Jag tycker det är lagom att ha tre lager kex i tiramisun så eftersom det blev både kräm och kex över så gjorde jag några portionsformar av desserten också.

Lämna en kommentar

Filed under Bakning, Smårätter

Kommentera

