Lemoncurd


Jag måste nog utse citronen till min absoluta favoritfrukt. Jag ser alltid till att ha denna syrliga frukt hemma och använder den flitigt dagligen. Citronpudding är min favoritpudding och det är citronsaft jag har över salladen och i mitt ”livselixir”. Men bäst av allt kan vara att man kan koka lemoncurd av dem!

Saft och skal av 2 citroner, 3 ägg, 1,5-2 dl socker (beroende på hur söt man vill ha den), 100 g smör

Blanda saft och skal av citronerna, sockret och äggen i en värmetålig skål. Skalet måste vara väldigt, väldigt finrivet.
Ställ i vattenbad på spisen och värm under omrörning i 15-20 minuter.
Ta från värmen när curden blivit tjock som en trögflytande kaksmet. Rör ner smöret och häll på en ren burk.

Lemoncurd är kanongott att ha som fyllning i macarons och rulltårtor eller på scones, cupcakes och glass.
Vad har ni för goda citronrecept?

7 kommentarer

Filed under Konservering, Sylta & Safta

7 responses to “Lemoncurd

  1. Vilka bilder, vilka recept, har lagt till dig på min lista🙂

  2. Emmily

    Men herregud… jag som redan var så gottesugen… vilket misstag att gå in på din blogg just nu. Nu måste jag ställa mig i köket och laga lemoncurd halva natten.

  3. Anki

    Jag brukar göra glassfyllda citroner, jag har skickat över receptet till dig om du vill prova.

  4. Pingback: Kokosrulltårta med lemoncurd |

Kommentera

