Kallbryggt kaffe

Just nu är jag i New York och ska snart bege mig ut för att hitta stans bästa frukost. Men jag börjar med att bjuda på ett recept för er fikasugna. Kallbryggt kaffe kan du göra i en burk och låta stå i kylskåpet över natten. Då är det bara till att sila på morgonen och sedan har du klart iskaffe till frukost. Extra gott är iskaffe under varma sommardagar när solen gassar och kaffesuget gör sig påmind. Men för mig är det en favorit som jag gör året om.

4 dl vatten, 4 kaffemått kaffe, mjölk efter önskemål, is

Blanda vatten och kaffepulvret i en burk, skaka om och ställ i kylskåpet över natten eller i 8 timmar.
Ta fram kaffet och sila genom ett kaffefilter. Blanda med en skvätt mjölk och is i ett högt glas. Sockra eventuellt.

Vill du inte vänta i åtta timmar på ditt kaffe? Brygg det då som vanligt och ställ en stund att svalna så har du iskaffet klart nästan direkt!

Lämna en kommentar

Filed under Drycker

Kommentera

