Kokosrulltårta med lemoncurd

Visst är våren den allra bästa årstiden på hela året? Det fullkomligt spritter i benen av överskottsenergi och jag är övertygad om att det inte alls gör ont när knoppar brister! För att fira att riktigt fint väder sammanföll samtidigt som det var söndag bakade jag en rulltårta med kokos och lemoncurd i helgen. Rulltårta passar extra bra under dagar när man inte vill stå och fixa i köket. Snabbt som attan kunde jag få färdigt kakan så jag istället kunde sitta ute på en stol i solen och kasta småsten i vattenkannan.

Tårtbotten
3 ägg, 2 dl socker, 1,5 dl kokos, 1 dl vetemjöl, 1 dl potatismjöl, 2 tsk bakpulver, 2 tsk vaniljsocker

Fyllning
1 dl grädde, 1 dl lemoncurd

Vispa ägg och socker riktigt poröst.
Sikta i vetemjöl, potatismjöl, bakpulver och vaniljsocker. Tillsätt också kokos och rör tills det blivit en slät och jämn smet.
Häll smeten i en bakpappersklädd braspanna och strö kokosflingor över. Baka i ugnen på 225 grader i 5 minuter.
Strö socker på ett nytt bakplåtspapper och lägg tårtbottnen med ovansidan nedåt på det nya pappret. Dra av bakplåtspappret som kakan bakades på och låt kakan svalna lätt medan du gör fyllningen.

Vispa grädden hårt och rör sedan ner lemoncurden.
Bred fyllningen över tårtbottnen och rulla sedan försiktigt ihop tårtan från långsidan.

I all hast fick jag vårstädat ute på glasverandan. Den har fungerat som fotostudio och extra kylskåp i vinter så jag har låtit massor av saker ligga framme och skräpa. Nu är det i alla fall snyggt igen så jag kan sitta där och dricka morgonkaffet i vårvärmen. Och på bordet får min lilla bukett med vintergäck och snödroppar stå kvar!

4 kommentarer

Filed under Bakning, Hus & hem, Trädgård

4 responses to “Kokosrulltårta med lemoncurd

  1. Så gott det låter och ser ut. Fräscht

  2. Anki

    Lemoncurd är så gott, Jag bakade Hallongrottor, men bytade ut hallonsylten mot Lemoncurd, det blev mina goda Påsk-kakor. Mums !

Kommentera

