Rustika lantbröd

Nu har det hänt och jag erkänner villigt – jag är fullkomligt brödbaksberoende igen! Denna vecka har jag stått med fingrarna i en bröddeg samtliga dagar. Men faktum är att bröden blir godare och godare, snyggare och snyggare och dessutom blir bakandet roligare och roligare för varenda gång.

Med frysen och skafferiet fyllt av limpor kan jag inte annat än att följa brödinstitutets 70-tals kostråd med 6-8 brödskivor om dagen. Eller va det 68? Nåväl, jag ska nog ha tillräckligt med bröd för det också!

7 dl ljummet vatten, 10 g jäst, 1 msk salt, 14 dl vetemjöl
+ ca 3 dl vetemjöl, 3 dl vetekli för utbakning

Smula ner jästen i en bunke. Tillsätt vattnet och rör runt så jästen löses upp.
Tillsätt mjöl och salt och arbeta degen smidig i ca 5 minuter. Oroa dig inte för att degen är lös, det är precis så den ska vara. Täck bunken med plastfolio och låt nu degen vila minst 15 timmar i rumstemperatur. Det är den långa jästiden som ger brödet sin arom så snåla inte på timmarna även om degen fort jäser till över dubbel storlek.

Mjöla ditt bakbord rikligt med både vetekli och vetemjöl. Häll ut degen och strö över mjöl och kli. Knåda in mjöl tills degen blir smidig att arbeta och bara klibbar lätt. Dela degen i två bitar och forma jämna limpor. Låt jäsa ytterligare 2 timmar.
Blötlägg en lergryta 15 minuter och ställ sedan in den på nedersta falsen i kall ugn och sätt sedan värmen på 225 grader.
Ta ut grytan när ugnen nått 225 grader och stjälp upp limpa i grytan. Lägg locket på grytan och ställ åter in den på nedersta falsen.
Grädda brödet i 30 minuter med locket på. Tag sedan av locket och grädda ytterligare ca 20-30 minuter.

Självklart kan man baka bröden även utan lergryta, men detta är en metod som jag verkligen fastnat för! Bröden får lite stenugnskaraktär och håller ihop oerhört fint i formen.

Jag valde att forma bröden på två olika vis. Brödet längst bort är en vanlig fläta som jag tryckt ihop lite på längden. Det andra ska man forma ganska runt, nästan som en bulle för att sedan lätt kavla ut ena halvan och vika över. Man avslutar formningen genom att trycka sidan av handen lätt över brödet så att det formas en fåra. Jag tycker oftast att det är bäst att vänta med att forma bröden till efter jäsningen eller halvvägs in i andra jäsningen. Annars kan de lätt tappa sin form. Vill man göra en fläta kan man fördelaktigt dela degen i tre delar som man formar till långsmala längder och låter jäsa. Sedan flätar man ihop brödet precis innan man tar in det i ugnen.

Testa att forma bröden på nya sätt nästa gång du bakar. Det ger en hantverkskänsla som gör bröden ännu lyxigare och får enklaste limpan att se ut som om den vore kommen direkt ur ugnen från ett fint bageri.

2 kommentarer

Filed under Bakning, Husets specialitéer

2 responses to “Rustika lantbröd

  1. Anonym

    Är du helt säker på att det ska vara en matsked salt? :o)

  2. Anonym

    Annan anonym till anonym🙂 – I detta fallet skulle jag själv kanske öka mängden lite eftersom det är en deg på 7 dl vätska. Fast 1 msk blir säkert bra. Jag är sugen på att försöka just detta recept. Bilderna är fina! /Doris

Kommentera

