Belgiska våfflor

På söndag är det dags för våffeldagen och hela Sverige kommer dofta smörigt nybakat och sött! Alltså precis som det alltid gör i Köpenhamn! För det är just där som jag ätit världens godaste våfflor. De våfflorna har fått mig att köpa ett belgiskt våffeljärn och otaliga gånger desperat försökt ändra mina recept för att få dem lika goda. Här kommer mitt bästa hittills!

125 g smör, 2.5 dl mjölk, 2 st ägg, 1 dl strösocker, 20 g jäst, 3 tsk vaniljsocker, 8 dl vetemjöl

Smält smör och häll på mjölken. Värm till 37 grader.
Vispa ägg och socker poröst i en bunke. Häll på den fingervarma vätskan och smula även ner jästen. Rör runt en stund så jästen löser sig. Vispa i vetemjöl och vaniljsocker med en elvisp. Precis som i Köpenhamn gräddar jag mina våfflor av en deg, alltså inte en rinnande smet som man i vanliga fall gör.
Värm järnet och smörj med olja eller smör. Klicka på en rejäl degklump och strö kanel och socker över. När sockret värms av järnet smälter det och gör våfflorna extra krispiga, även när de svalnat.

Jag tycker det kan vara kul att smaksätta våfflorna på olika vis. Dela några jordgubbar, blåbär eller hallon och tryck i degen innan gräddning så får du goda bärvåfflor. Jag strödde också över lite av mina syltade apelsinskal på några degklumpar och fick jättegoda apelsinvåfflor som blev härligt krispiga av sockerlagen.

3 kommentarer

Filed under Bakning, Högtider

3 responses to “Belgiska våfflor

  1. Anonym

    Hur många våfflor blir receptet?

Kommentera

