Mammas påskbröd

Påsken är lite av en favorithögtid för mig. Den är så glädjefylld och färgsprakande. Dagarna har börjat bli ljusa och varma och månader av sol och värme ligger framför oss. När jag var liten firade vi påskarna på mormors torp ute på Österlen. Där letade vi efter påskägg, sköt luftgevär, klädde ut oss till påskkärringar, åkte på konstrundan och dukade förstås upp påskbuffén. När torpet såldes flyttade traditionen hem till mina föräldrar och där ses nu släkten varje påsk. I sann österlensk anda anordnas tävlingar i äggpickning och äggrullning för att varje år kunna kröna en äggdrottning eller -kung.

Nu har jag påbörjat förberedelserna inför påskfirandet och först ut var mammas grovbröd. Bröden går jättebra att frysa så nu ligger de och väntar på festligheterna.

1 l filmjölk, 1,5 dl mörk sirap, 5 tsk bikarbonat, 1 tsk salt, 4,5 dl vetemjöl, 5 dl grahamsmjöl, 1,5 dl grovt rågmjöl, 1,5 dl vetekli, 2 dl havrekross

Rör ihop alla ingredienser och häll upp i två smorda brödformar.
Baka i ugnen på 180 grader i 1 timme på nedersta falsen. Flytta sedan upp så högt som möjligt i ugnen och baka ytterligare 1 timme. Bröden ska bli väldigt mörka, men börjar de bli brända kan man lägga ett bakplåtspapper över.

5 kommentarer

Filed under Bakning, Husets specialitéer

5 responses to “Mammas påskbröd

  1. Malin

    Vilken grad ska ugnen vara på?🙂

  2. Så goda de ser ut och fina påsktraditioner ni har!

  3. Sv; Ja men visst är det härligt! Lavendel är en fantastisk krydda men jag föredrar den i kakor, kex och glass. Gjorde lavendel cupcakes men det vart inte alls lika gott enligt mina smaklökar.

  4. Vad de ser goda ut, Verkar vara något som även min mamma brukar göra. Ha en fin söndag /Emma
    http://www.matochglass.se

Kommentera

