Nässelsoppa

Uppmärksammade ni earth our i helgen? Eftersom jag genom bloggen försöker inspirera till att använda säsongernas råvaror, odla själv eller plocka vildväxande, slopa så mycket hel och halvfabrikat som möjligt och äta vegetariskt någon dag i veckan så tycker jag förstås att det är ett jättebra initiativ. Jag tror att earth our kan inspirera oss att bli klimatsmartare i vår vardag, om vi så bara släcker några lampor, tar cykeln ibland eller börjar odla rädisor i fönsterbrädan! Alla kan göra något -litet eller stort. Så idag vill jag bidra med något av det klimatsmartaste som jag känner till i matväg, nämligen nässelsoppa.

3 l nässlor, 0,8 l vatten, 1 stor gul lök, 2 vitlöksklyftor, 0,5 dl grädde, salt och peppar

Hacka nässlorna (späda stjälkar kan också hänga med) och löken grovt. Fräs löken och de hela vitlöksklyftorna tills de fått färg, salta och peppra. Lägg i nässlorna och låt fräsa någon minut. Häll på vatten och låt koka 15 minuter.
Mixa soppan slät, häll på grädde och efterkrydda eventuellt.

Själv besökte jag grannslottet med min bror, syster och lånehunden Ludde under earth our där de anordnade en gemensam promenad med fackeltåg runt slottsparken. Efter promenaden bjöds vi på morotssoppa med rostade pumpafrön och brödpinnar till stroferna av gitarr, fiol och sång. På bilden är det lillsyrran som fått tag i en fackla strax innan promenaden.

3 kommentarer

Filed under Matlagning, Smårätter, Trädgård, Veckans vegetariska, Vild mat

3 responses to “Nässelsoppa

  1. Emmily

    Åh, Ludde… saknar massor* Vad roligt att han fick vara med!

  2. Pingback: Ramslöksoppa |

  3. Pingback: Ramslöksoppa | Det gröna skafferiet

Kommentera

