Rabarbersaft

Förra veckan övertalade min syster mig att vi skulle göra rabarbersaft. Ja, jag behövde faktiskt övertalas till det. För sanningen är den att jag inte varit särskilt förtjust i rabarbersaft innan. De som jag har smakat har inte alls haft rabarbersmak och inte så mycket annan smak heller egentligen. Mest som något sockrat vatten med lite urvattnad fruktsyra. Men eftersom jag tycker det är så rysligt kul att safta och det regnade ute var jag medgörlig och skruvade igång spisen. Till min stora förvåning och glädje blev saften riktigt god och smakade precis så rabarbrigt som jag önskat!

Under långhelgen har det hårdarbetats i varje liten vrå här på gården och jag har vattnat alla flitiga arbetare med rabarbersaften som har både lovordats och hunnit ta slut. Här ska minsann kokas fler omgångar rabarbersaft. Denna gång helt utan några påtryckningar och övertalningsförsök.

600 g rabarber
1 l vatten
3 dl socker
0,5 citron

Tvätta rabarberna och skär bort bladen. Dela stängerna i grova bitar.
Lägg rabarber och vatten i en kastrull och låt blandningen koka i 20 minuter utan omrörning. Sila av saften men spara gärna rabarberresterna och gör sylt av.
Häll tillbaka saften i kastrullen och blanda i socker och saften från en halv citron. Värm upp saften tills sockret löst sig, skumma av och häll sedan upp på flaskor. Späd ca 1/4 eller efter smak.

Lämna en kommentar

Filed under Drycker, Sylta & Safta, Trädgård

Kommentera

