Rapskakor

Igår var jag ute på en riktig matresa tillsammans med mitt företagarnätverk. Vi besökte bland annat en chokladfabrik i Kivik, en getosttillverkare i Tommarp och Hammenhögs gästgivaregård. Men bäst av allt tyckte jag faktiskt besöket på Gunnarshögs gård var. De producerar den där extra fin kallpressad rapsolja från Österlen som man nästan alltid hittar i delikatessbutiker och mataffärer. Med mig därifrån fick jag en stor påse rapskakor som är det som blir över när man utvunnit all olja från rapsfröna. Kakorna har jag tänkt mala ner till ett grovt rapsmjöl och blanda i mina bröd, knäckebröd och även testa med söta bröd som kanske sockerkaka och någon tung chokladkaka. Jag har ingen aning om hur resultatet blir men håll ögonen öppna här för framöver kan ni nog hitta diverse recept med denna, för mig, helt nya ingrediens.

Vill man själv lägga vantarna på de här rapskakorna får man nog se sig om efter en oljetillverkare i sin närhet. Nu ska jag spendera dagen i köket med mina rapskakor. Här ska experimenteras till tusen!

6 kommentarer

Filed under Hus & hem

6 responses to “Rapskakor

  1. chokladtossig? titta gärna in i min chokladvärld!🙂

  2. Pingback: Surdegsknäckebröd med rapsmjöl |

  3. varför inte prata med Gunnarshögs gård för att få tag på kakorna helt enkelt! ska defintivt testa ditt knäckerecept, måsta väcka liv i min surdeg först… hur förvarar du dem. jag ha lagt mina i kylen?

    • Jag har också funderat över hur de bäst ska förvaras. Än så länge har jag de fortfarande bara liggandes i påsen i rumstemperatur. Tror kanske att jag ska mala ner en del av det till mjöl och förvara i plåtburk.

      Ja, väck liv i surdegen! De är som mest effektiva 12 timmar efter matning tycker jag och ger då bäst jäsning.

      Lycka till och låt mig få veta hur det går!

  4. Pingback: Surdegsknäckebröd med rapsmjöl | Det gröna skafferiet

  5. Vi var på Gunnarshög förra helgen och fick lite rapskakor med oss. Vi fick smaka ett knäckebröd efter ditt recept bakade med rapsmjöl. Har just nu ett bröd i ugnen med lite rapsmjöl i. SKa bli spännande att smaka om det ger någon karaktär.

Kommentera

