Granskottssirap

En av våra tidiga vårprimörer är de fina granskotten. Fastän de började slå ut för över månaden sedan finns det fortfarande massvis av späda skott på granarna. Att göra granskottssirap är busenkelt och passar mycket bra att göra med barn då man varken behöver använda knivar eller spisen. Dessutom blir sirapen väldigt välsmakande (nästan godisartad) och passar prima till pannkakor.

2 dl granskott
2 dl socker

ev. 2 dl vatten

Ta en burk med dig ut i skogen. Plocka nyutslagna granskott och fyll burken till hälften med dem.
Fyll sedan upp den andra halvan av burken med socker.
Sätt på locket och ställ burken i ett soligt fönster. Skaka om den en gång om dagen så att det rörs runt. Efter en månad bör sockret ha smält samman och bildat en sirap. Sila av häll på flaska.

Vill man skynda på processen kan man efter 1-2 veckor blanda sirapsblandningen med 2 dl vatten i en kastrull och koka ca 15-20 minuter. När vätskan börjar tjockna är den färdig och ska silas av. Sirapen tjocknar när den kallnar och ska fortfarande vara ganska tunn och rinnig när den silas av annars kan den stelna när man förvarar den i kylskåp. Skulle detta hända är det bara till att åter koka upp den med någon deciliter vatten och göra ett nytt försök.

Granskottssirap sägs också vara en effektiv hostmedicin så passa på att göra en ordentlig sats som räcker ända till nästa vår!

5 kommentarer

Filed under Husets specialitéer, Konservering, Trädgård

5 responses to “Granskottssirap

  1. Åh vad spännande det lät! Nu vet jag hur jag ska spendera morgondagen – på jakt efter granskott. Tack för en så inspirerande blogg!🙂

    • Förresten, vad har du använt för socker? Råsocker? Spelar det någon roll vilken typ av socker man använder tror du?

      • Va kul att jag lyckats inspirera dig!🙂🙂 Jag använde råsocker men tycker att det hade lite svårt att smälta helt så jag gjorde ett uppkok med lite vatten för att få fin sirapskonsistens. Jag har hört andra göra sirapen på vanligt socker också med bra resultat. Sen har jag gjort andra sirapsmaksättningar med muscovadosocker och farin så jag tror bara det är till att testa och välja sin favorit.

        Lycka till och lämna gärna en liten rapport på hur det gått!🙂

  2. Fint fotat! Jag plockade granskott idag! Nu ska det bli sirap kan jag lova🙂

Kommentera

