Mississippi mud cheesecake

Det kom ett brev på posten från landet i väst, poststämplat i New Orleans. Jag önskar att jag hade passat på att åka dit, men det får bli vid nästa USA-tripp. Tänk er att hoppa på en båt i Minnesota och sedan skumpa ner längs Mississippi i skönaste Huckleberry Finn-style. Längtan till amerikanska södern får istället ta sitt uttryck i en Mississippi mud cheesecake. Det här är min variant av den traditionella desserten Mississippi mud pie, en chokladkaka i flera lager så den ser ut som Mississippiflodens lerbotten. Så mentalt befinner jag mig idag på ett alligatorhak någonstans i ett träsk. Jag hör avlägsen jazzmusik och sången av konstiga fåglar. Självklart gassar solen och syrsorna spelar som aldrig förr.

Botten
100 g margarin, 2,5 dl strösocker, 2 ägg, 1,5 dl vetemjöl, 3 msk kakao, 2 msk kaffe, 2 tsk vaniljsocker

Fyllning
100 g choklad, 200 g cream cheese, 1 ägg, 2 msk socker

Topping
50 g cream cheese, 25 g margarin, 0,5 dl florsocker, 1,5 dl grädde

Smält margarin i en kastrull. Blanda i övriga ingredienser.
Häll smeten i en smord och bröad springform. Baka i ugnen på 175 grader i 20 minuter.
Vispa ägg och socker poröst i en bunke. Blanda i cream cheese. Smält chokladen över vattenbad och rör sedan ner i smeten. Häll smeten över kakan när den bakats 20 minuter. Ställ tillbaka i ugnen och baka ytterligare 20 minuter. Ställ att svalna.
Gör frostingen genom att vispa cream cheese, margarin och siktat florsocker i en bunke. Vista grädden separat i egen bunke och rör sedan ner grädden i cream cheeseblandningen. Bred över kakan när den svalnat helt och ställ sedan i kylskåp.

6 kommentarer

Under Bakning

6 svar till “Mississippi mud cheesecake

  1. Hittade din fina blogg, som är full av godsaker! Den där mud cheesecaken ska jag testa nästa helg!

    / Madde

  2. Emmily

    Men herregud! Jag måste sluta läsa din blogg på kvällarna!

  3. Anonym

    Vilken sorts choklad lämpar sig för detta underverk? 🙂

  4. Ping: Middag för många « Heléns Scrappy Corner

Lämna en kommentar