Maskrosmarmelad

Gul, gulare, gulast skrev jag om senast, men gulare ska det bli! För efter att jag hade varit ute och fotat maskrosängar och rapsfält lyssnade jag på P1 där någon kläckte ur sig att man faktiskt kan göra maskrosmarmelad.

Maskrosmarmelad?

JA! Nu sätter vi igång!

Maskrosmarmelad

5 dl maskrosblommor, 5 dl vatten, 3 dl syltsocker, 1 lime, 1 citron

Dra loss de små gula kronbladen från maskrosblomman och lägg de i en värmetålig skål.
Skala av det yttersta skalet på en citron och en lime, strimla det fint och lägg åt sidan. Skär limen i skivor och lägg i skålen med maskroskronbladen.
Koka upp vattnet och häll i skålen med kronblad och lime. Låt dra tills vätskan svalnat helt.
Sila av och häll vätskan i en kastrull. Blanda i syltsockret och citrusskalet. Koka upp vätskan och sjud det sedan i 15 minuter. Skumma av väl.
Häll upp vätskan på väl rengjorda burkar. Det kan ta några dagar innan marmeladen stelnat helt.

Marmeladen blir klar och ljust gul i färgen. Smaken är frisk med lite beska och god blomstersmak. Det här blir en första föraning om att sommaren är på gång. Därför blir detta recept mitt bidrag till månadens sötsak med temat som är just sommar.

Efter marmeladkoket stack vi ut med hästarna på en liten tur. Här är Madde, Sonat och rapsen. Det råder gula dagar. Jag tror minsann att sommaren är på god väg!

11 kommentarer

Under Husets specialitéer, Konservering, Sylta & Safta, Trädgård, Vild mat

11 svar till “Maskrosmarmelad

  1. Det här var en spännande marmelad! Inte visste jag heller att det går att göra marmelad på maskrosor. Intressant 🙂

  2. Emmily

    Vad roligt med maskrosmarmelad! Det blir ju faktiskt sommar på burk. Bilderna är jättevackra! Så himla mysig riduren ser ut… åååååå.

  3. Ping: Briocher |

  4. Ping: Sommarsött | Söta saker

  5. Ping: Blogged.se – Sök efter bloggar» Blog Archive » Sommarsött

  6. Vilken kul sak att göra och maskrosor finns det ju alltid gott om.. 😉

    • Ja, precis! Dessutom smakar marmeladen mycket godare än vad det låter. Jag har bjudit den på många som varit skeptiska men alla har blivit förvånade över smaken och verkligen gillat den.

  7. Men vad gott för många år sedan gjorde jag maskrossirap och hade på glass.

  8. Ping: Briocher | Det gröna skafferiet

  9. Spännande! Det kanske man borde testa någon gång. 🙂

Lämna en kommentar